De spoorverbindingen van Winterswijk naar Zutphen en Arnhem zijn alom bekend. De vroegere spoorverbinding naar Neede werd in 1937 vervangen door een buslijn van de Geldersche Tramwegen. Ook deze route is alom bekend.
De twee spoorlijnen, die van Winterswijk naar Duitsland liepen, zijn nog wel te herkennen, maar bestaan niet meer en kennen ook geen opvolging. De oorzaak daarvan is kort weer te geven: deze spoorlijnen waren bedoeld voor het vervoer van steenkool uit het Ruhrgebied naar de Achterhoek. De kolen waren mede bestemd voor de stoommachines in de textielfabrieken, die hun grondstoffen en producten ook per trein lieten vervoeren. Maar de grote textielfabrieken zijn verdwenen en steenkool wordt bijna niet meer gebruikt. En zonder deze beide zaken geen goederenspoorweg.
Sociëteit Winterswijk stond uitgebreid stil bij deze beide grensoverschrijdende spoorverbindingen: De beelden van Arjan Ligtenbarg vormen een denkbeeldige reis langs de spoorlijnen Winterswijk – Bocholt – Wesel en Winterswijk – Borken – Gelsenkirchen. En naast de foto’s van de veelal bijna verdwenen stations krijgen we ook beelden van de kolenmijnen te zien: zowel de grote gebouwen van buitenaf als de situaties “Unter Tage”; alsmede impressies van de grote textielfabrieken in Winterswijk en omstreken.
De bezoeker kon zich vervolgens afvragen waar al die tonnen steenkool, al die kilometers textiel en al die duizenden manjaren arbeid gebleven zijn: lege mijnterreinen, verlaten textielfabrieken, opgebroken spoorterreinen, vervallen en gesloopte gebouwen …